Tietoa & tapahtumia

Ajankohtaiset uutiset ja tiedotteet

Lieksan vireästä elinkeinoelämästä riittää kerrottavaa. Ajankohtaista -sivultamme löydät sekä kehitysyhtiömme uusimmat tiedotteet että viimeisimpiä poimintoja alueemme yritysten toiminnasta ja tarjonnasta.

Kaikki yhteystiedot

Tapahtuma­kalenteri

Lieksan yritystapahtumat löydät nyt kätevästi yhdestä ja samasta paikasta. Alla poimintoja tulevista yritystapahtumista.


Tapahtuma­kalenteriin
Tekijä Mari Mustonen 13. marraskuuta 2024
Pohjoinen Lakeland - matkailuyritysten kannattava kasvu ja kansainvälistyminen -hanke pyrkii viemään Kolin matkailualuetta uusille tasoille. Tavoitteena on tukea Lieksan, Kolin ja Juuan alueen matkailuyrityksiä kansainvälistymään ja avata heille ovia kansainvälisille markkinoille. Ryhmähanketta, joka alkoi marraskuussa 2023 ja kestää toukokuuhun 2026, vetää Lieksan Kehitys Oy (LieKe), ja mukana yhteistyössä ovat Pielisen Karjalan kehittämiskeskus PIKES sekä Joensuun kaupunki. Hankkeen pääteemat keskittyvät matkailun kansainvälistymiseen, digitaalisuuteen, vastuullisuuteen ja saavutettavuuden parantamiseen. Lisäksi se keskittyy kiertomatkatuotteiden suunnitteluun ja toteutukseen, mikä tuo esiin Pohjois-Karjalan erityispiirteet sekä alueen luonnon ja kulttuurin. Nämä teemat ohjaavat monia hankkeen käytännön toimia, joissa pyritään tukemaan alueen matkailuyrityksiä parantamaan heidän kilpailukykyään kansainvälisesti unohtamatta kotimaan markkinaa. Vuoroin vieraissa Ensimmäisen vuoden aikana Pohjoinen Lakeland on saavuttanut merkittäviä tuloksia. Kansainvälistymisen saralla hankkeen tiimi on osallistunut lukuisiin matkanjärjestäjätapahtumiin. - Matkanjärjestäjien tapaamisia on vuoden aikana kertynyt jo 180 ja seuraavaksi keskitytään niihin, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuomaan asiakkaita alueelle. Näiden vierailujen ansiosta jo muutama kansainvälinen matkanjärjestäjä on ottanut alueen tuotteet aktiiviseen myyntiin, vaikka odotus oli, että tulokset näkyvät vasta parin vuoden kuluttua, toteaa LieKen hankekokonaisuutta luotsaava projektipäällikkö Mari Mustonen. Lisäksi ulkomaalaisia toimittajia ja sisällöntuottajia on kutsuttu alueelle, mikä on tuonut Kolin matkailualuetta tunnetuksi kansainvälisissä medioissa. Esimerkiksi saksalaisia sanomalehtitoimittajia ja bloggaajia on käynyt tutustumassa alueeseen, ja he ovat jakaneet kokemuksiaan ja mediasisältöä kotimaassaan. Digitaalisuus on avainasia Digitaalinen saavutettavuus on myös ollut tärkeä kehityskohde. Esimerkiksi Joensuu-Koli-välin bussiliikenteen digitalisointi ja kutsuliikenne palvelu on otettu käyttöön ja menossa on myös Kolin Ski & Spa bussin digitointi. Tarkoituksena on parantaa matkailijoiden mahdollisuuksia käyttää joukkoliikennettä, mikä ei vain lisää kestävää liikkumista vaan tekee alueella liikkumisesta sujuvampaa ja helpompaa. Matkailijan tulee voida ostaa matkalippuja suoraan netistä ja saada ajantasaista tietoa aikatauluista. Tämä turvaa osaltaan myös liikenteen jatkuvuutta alueella, kun palvelut tavoittavat entistä enemmän asiakkaita. Markkinoinnissa Pohjoinen Lakeland -hanke on panostanut monikanavaiseen näkyvyyteen. Esimerkiksi sosiaalisen median kampanja Münchenin alueella keräsi yli 1,2 miljoonaa näyttökertaa ja Helsingin metroissa sekä busseissa toteutettu digimainonta toi Kolin aluetta lähemmäksi kotimaan matkailijoita. Hankkeen puitteissa toteutetut valokuva- ja videotuotannot ovat rikastuttaneet alueen markkinointimateriaaleja ja lisänneet sen houkuttelevuutta niin kotimaassa kuin ulkomailla. Tapahtumat mukaan matkailupalveluihin Pohjoinen Lakeland -hanke on myös tehnyt yhteistyötä monien tapahtumanjärjestäjien kanssa tavoitteenaan tuoda alueelle uudenlaista näkyvyyttä ja uusia tapahtumiin pohjautuvia matkailutuotteita. Esimerkiksi vuoden 2024 gravelpyöräilyn SM-kisat Kolilla ja Juuassa sekä Volvokerhon kokoontumisajot Lieksassa ovat lisänneet uusien kävijöiden määrää alueella. Suomiareena- tapah tuma Porissa ja Matkamessuosallistumiset ovat puolestaan lisänneet Kolin matkailualueen tunnettuutta kotimaassa. Hanke jatkuu ja kansainvälistämistyö vahvistuu Tulevina vuosina hanke aikoo jatkaa kansainvälistymistyötään entistä aktiivisemmin, järjestämällä matkanjärjestäjävierailuja, vakuuttamalla matkanjärjestäjiä uusilla kohdealueilla ja kehittämällä uusia kiertomatkatuotteita yhteistyössä Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Kainuun alueiden toimijoiden kanssa. Samaan aikaan vahvistetaan tiedolla johtamista monin tavoin ja digitaalisesti kerättyä dataa käytetään markkinoinnin suunnitteluun, vahvistamiseen ja kohdistamiseen.
Tekijä Satu Lukkarinen 28. lokakuuta 2024
Tekijä Satu Lukkarinen 20. syyskuuta 2024
’Lieksan Strategiset Ekosysteemit’ -hanke on Lieksan keskeisten teollisuudenalojen yritysten (bio- ja kiertotalous, elintarviketeollisuus, sekä muu tuotannollinen toiminta) tuotannollisten toimintojen ja toimintaympäristön kehittämishanke. Hankkeen päämäärä on muodostaa alueen yrityksistä ja näiden kehittämistarpeita tukevista tutkimus- kehitys- ja koulutusorganisaatioista yhdessä tehokkaasti ja vastuullisesti toimivia älykkäitä ekosysteemejä. Ekosysteemien toimintaa kehitetään hankkeessa yhteistyö- ja verkostorakenteita vahvistamalla, yritysten TKI-toimintaa vauhdittamalla ja toimijoiden osaamista ja asiantuntemusta lisäämällä. Kehittämistoiminnan perimmäisiä tavoitteita ovat yritysten liiketoimintamahdollisuuksien paraneminen ja kestävä kasvu, uusien yritysten ja investointien houkutteleminen, työpaikkojen lisääminen, Lieksan elinkeinorakenteen monipuolistaminen ja alueen vetovoimaisuuden kasvattaminen. Hankkeen budjetti on 498 500 € ja toteutusaika 1.4.2024-31.12.2026. Lisätietoja: -Projektipäällikkö Petteri Ryhänen, puh. 044 988 3273, petteri.ryhanen@lieksankehitys.fi
Tekijä Mari Mustonen 18. syyskuuta 2024
LieKen markkinointiseteli: - Setelin arvo on 50% yrityksen markkinointi kampanjan kuluista, mutta kuitenkin enimmillään 1000,00 € (alv0%). - Markkinointi voi olla esimerkiksi yrityksen tuotteen tai palveluiden markkinointia tai rekrymarkkinointia. Palvelusetelin tarkoituksena on kannustaa yrityksiä kokeilemaan uusia markkinoinnin tapoja ja kanavia. Kannustamme kokeilemaan rohkeasti uutta. - Seteliä voidaan käyttää markkinoinnin asiantuntijapalveluihin, ilmoituksiin, some markkinoinnin mainosbudjettiin tai muihin markkinoinnin kuluihin. - Yritys laskuttaa palvelusetelin Lieksan Kehitys Oy LieKeltä jälkikäteen toteutuneiden kustannusten mukaan. - Markkinointimateriaalissa tulee käyttää Lieksan kaupungin logoa. Toimitamme ohjeet logojen käyttöön valituille yrityksille. - Seteliä haetaan verkkolomakkeella tästä linkistä. - Lieksan Kehitys Oy valitsee hakijoiden joukosta parhaat markkinointi ideat markkinointisetelin saajiksi. Markkinointiseteli voidaan myöntää samalle yritykselle vain kerran saman kalenterivuoden aikana. - Markkinointisetelin haku päättyy 9.10.2024 ja valinnat tehdään 14.10.2024. Valinnoista ilmoitetaan kaikille seteliä hakeneille valintojen jälkeen. Heitä parhaat ideasi kehiin ja ala markkinoimaan!
Tekijä Satu Lukkarinen 14. elokuuta 2024
Tekijä Satu Lukkarinen 3. heinäkuuta 2024
Näytä lisää
Share by: