Näin tuotat pyöräily-ystävällisiä matkailupalveluja

Anni Almqvist • 7. kesäkuuta 2021

 Näin tuotat pyöräily-ystävällisiä matkailupalveluja

Pyöräilymatkailua tukeva, pyöräily-ystävällinen majoitustoiminta on mahdollista tehdä pienillä toimenpiteillä, jotka edesauttavat pyöräilijöiden kokemusta saamastaan palvelusta. Tähän ohjeistukseen on koottu yleisiä huomioita liittyen pyörän säilytykseen, pyörän ja varusteiden pesuun ja huoltoon sekä matkailijoiden ravitsemiseen, ja niistä voi poimia omaan toimintaansa sopivat ohjeet.

Maastopyöräily-ystävällisen majoittumisen kannalta olisi hyvä osoittaa toimintaohjeet polkupyörien säilytykselle. Nämä voi sisältää esimerkiksi sen, onko pyörille olemassa jokin turvallinen (lukittava) ja säältä suojattu säilytyspaikka. Erillisen säilytyspaikan puuttuessa olisi hyvä mainita mahdollisuudesta esimerkiksi säilyttää pyörää majoitustiloissa.
Toinen oleellinen huomioitava näkökulma on mahdollisuus pyörän pesuun. Maastossa pyörät, vaatetus ja muut varusteet saattavat etenkin märissä ajo-olosuhteissa likaantua. Mahdollisuus pyörän pesuun edesauttaa paitsi varustehuoltoa myös majoitustilojen pysymistä siistinä. Tämän voi yksinkertaisimmillaan toteuttaa esimerkiksi vesipisteellä, kastelukannulla ja pesuharjalla. Vesipisteen ollessa saatavilla vesiletkun käyttö helpottaa pyörän ja ajajan vaatteiden huuhtelemista. Lisäksi vaatteille ja varusteille olisi hyvä varata jokin kuivatuspaikka.  

Pyöräilyvaatteiden pesuun olisi myös hyvä olla mahdollisuus, josta majoittuvaa maastopyörämatkailijaa olisi hyvä tiedottaa. Jos pesukonetta ei majoitustilassa ole, mutta jossain yleisissä tiloissa on pyykinpesukone, sen käytön mahdollistaminen esimerkiksi pientä korvausta vastaan voi olla hyödyllistä. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole, niin asiakkaalle voi tarjota pyykinpesuainetta ja lisäksi esimerkiksi astiaa, jossa pyykin käsinpesu on mahdollista (kaikki eivät muista ottaa näitä itse mukaansa).


Pitkiä matkoja luonnossa liikkuessa on tarpeen huolehtia riittävästä nesteen ja ravinnon saannista, minkä järjestäminen on ensisijaisesti matkailijan itsensä vastuulla. Juomaveden tarjoaminen sekä keittiövarustelu ovat usein majoituskohteen puolelta riittävää. Lisäksi osa pyöräilijöistä voivat kaivata aamupalan sekä päivällisen tarjoamista. Jos majoituspalvelu tarjoaa asiakkailleen esimerkiksi aamupalamahdollisuuden, voi olla hyödyllistä tarjota asiakkaalle mahdollisuutta ottaa aamupalalta mukaansa retkievästä, kuten voileipää tai hedelmää. Majoituspalveluiden tarjoamat ruokailumahdollisuudet auttavat matkailijaa täydentämään energiavarastojaan pitkien päiväretkien päätteeksi. Jos ruokailumahdollisuutta ei ole, voi olla hyödyllistä tarjota vaihtoehtoisesti esimerkiksi ruoka-annospusseja, joiden valmistaminen tarvitsee vain (kiehuvan)veden lisäämisen. 

Majoitukseen voi harkita otettavaksi myyntiin myös muutamia erilaisia energiapatukoita, mehutiivistettä tai urheilujuomatabletteja, joista asiakas voi tarvittaessa täydentää omia varastojaan tarpeen vaatiessa.
Pyöräillessä on mahdollista, että jokin osa pyörästä rikkoutuu. Jos majoituspalveluita tarjoava toimija kokee tarpeelliseksi, pyöräilijöille voi tarjota yleisimpiä työkaluja sekä muutamia tyypillisimpiä varaosia. Useimmilla pyöräilijöillä on mukanaan yleistyökalut ja varaosia, kuten ketjun katkeamisen varalle ketjulinkkejä, joilla katkenneen ketjun päät saa liitettyä takaisin yhteen nopeasti. Jos ne kuitenkin puuttuvat, niiden tarjoaminen majoituspalvelujen ohessa voi säästää pyöräilijän matkan keskeytymiseltä tai matkustamiselta lähimpään niitä tarjoavaan pyöräliikkeeseen. Jalkapumppu, muutama varasisärengas, ketjuöljyä ja muutama ketjulinkki yleisimpiin käytettyihin ketjuihin voi pelastaa jonkun pyöräilijän loppureissun. Varaosia ja työkaluja voi tarjota halutessaan myös laajemmin tekemällä yhteistyötä paikallisten pyöräliikkeiden/huoltamoiden kanssa.

Majoituspalveluita tarjotessa voi olla hyvä mainita erikseen asiat, jotka voivat helpottaa pyöräilijän majoittumista kohteessa. Lisäksi on tarpeen huomioida ensiapuvälineiden saatavuus myös asiakkaan näkökulmasta, ettei pieniä naarmuja tarvitse lähteä paikkaamaan kauemmas. Jos majoituspalveluiden lähettyvillä on muita pyöräilyyn soveltuvia reittejä ja/tai pyörän vuokrausmahdollisuus, niistä voi kertoa asiakkaalle esimerkiksi nettisivuilla tai esitteellä. Kartta alueen muista reiteistä on hyvä olla saatavilla myös paperisena versiona. Matkailijaa voi helpottaa löytämään merkityille reiteille opastamalla esimerkiksi kyltein tai merkein oikeaan suuntaan majoituspalveluiden alueelta.  

Näitä ohjeita voi kukin soveltaa parhaaksi kokemallaan tavalla. Jos pyöräily on huomioitu toimijan puolesta jollakin tavalla, kannattaa myös varmistaa, että pyöräilijät ovat tietoisia näistä toimista ja rakenteista. Esimerkiksi, jos pyörän pesulle tai säilytykselle on varattu erillinen paikka, se on hyvä myös merkitä selkeästi ja tiedottaa mahdollisuudesta nettisivuilla ja opastaa matkailijaa myös majoitukseen saapuessa näistä mahdollisuuksista. Kukin toimija voi myös pyytää matkailijoilta palautetta sekä ehdotuksia siitä, miten pyörien kanssa matkaajat voisi vielä paremmin ottaa huomioon.

Jos yrityksesi on kiinnostunut kehittämään pyöräily-ystävällisyyttä omassa toiminnassaan, laita viestiä Marille (mari.mustonen@lieksankehitys.fi), niin voimme porukalla ideoida pyörämatkailuun liittyvää näkyvyyttä ja toteutusta Lieksassa. 

Kirjoittaja: Aliisa Heinäaro, harjoittelija, Lieksan Kehitys Oy




Share by: