Pohjoinen Lakeland: Kolin matkailualue heitti verkkonsa kansainvälisille vesille

Mari Mustonen • 13. marraskuuta 2024
Pohjoinen Lakeland - matkailuyritysten kannattava kasvu ja kansainvälistyminen -hanke pyrkii viemään Kolin matkailualuetta uusille tasoille. Tavoitteena on tukea Lieksan, Kolin ja Juuan alueen matkailuyrityksiä kansainvälistymään ja avata heille ovia kansainvälisille markkinoille. Ryhmähanketta, joka alkoi marraskuussa 2023 ja kestää toukokuuhun 2026, vetää Lieksan Kehitys Oy (LieKe), ja mukana yhteistyössä ovat Pielisen Karjalan kehittämiskeskus PIKES sekä Joensuun kaupunki.

Hankkeen pääteemat keskittyvät matkailun kansainvälistymiseen, digitaalisuuteen, vastuullisuuteen ja saavutettavuuden parantamiseen. Lisäksi se keskittyy kiertomatkatuotteiden suunnitteluun ja toteutukseen, mikä tuo esiin Pohjois-Karjalan erityispiirteet sekä alueen luonnon ja kulttuurin. Nämä teemat ohjaavat monia hankkeen käytännön toimia, joissa pyritään tukemaan alueen matkailuyrityksiä parantamaan heidän kilpailukykyään kansainvälisesti unohtamatta kotimaan markkinaa. 

Vuoroin vieraissa

Ensimmäisen vuoden aikana Pohjoinen Lakeland on saavuttanut merkittäviä tuloksia. Kansainvälistymisen saralla hankkeen tiimi on osallistunut lukuisiin matkanjärjestäjätapahtumiin. 
- Matkanjärjestäjien tapaamisia on vuoden aikana kertynyt jo 180 ja seuraavaksi keskitytään niihin, jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuomaan asiakkaita alueelle. Näiden vierailujen ansiosta jo muutama kansainvälinen matkanjärjestäjä on ottanut alueen tuotteet aktiiviseen myyntiin, vaikka odotus oli, että tulokset näkyvät vasta parin vuoden kuluttua, toteaa LieKen hankekokonaisuutta luotsaava projektipäällikkö Mari Mustonen. 

Lisäksi ulkomaalaisia toimittajia ja sisällöntuottajia on kutsuttu alueelle, mikä on tuonut Kolin matkailualuetta tunnetuksi kansainvälisissä medioissa. Esimerkiksi saksalaisia sanomalehtitoimittajia ja bloggaajia on käynyt tutustumassa alueeseen, ja he ovat jakaneet kokemuksiaan ja mediasisältöä kotimaassaan.

Digitaalisuus on avainasia

Digitaalinen saavutettavuus on myös ollut tärkeä kehityskohde. Esimerkiksi Joensuu-Koli-välin bussiliikenteen digitalisointi ja kutsuliikenne palvelu on otettu käyttöön ja menossa on myös Kolin Ski & Spa bussin digitointi. Tarkoituksena on parantaa matkailijoiden mahdollisuuksia käyttää joukkoliikennettä, mikä ei vain lisää kestävää liikkumista vaan tekee alueella liikkumisesta sujuvampaa ja helpompaa. Matkailijan tulee voida ostaa matkalippuja suoraan netistä ja saada ajantasaista tietoa aikatauluista. Tämä turvaa osaltaan myös liikenteen jatkuvuutta alueella, kun palvelut tavoittavat entistä enemmän asiakkaita.

Markkinoinnissa Pohjoinen Lakeland -hanke on panostanut monikanavaiseen näkyvyyteen. Esimerkiksi sosiaalisen median kampanja Münchenin alueella keräsi yli 1,2 miljoonaa näyttökertaa ja Helsingin metroissa sekä busseissa toteutettu digimainonta toi Kolin aluetta lähemmäksi kotimaan matkailijoita. Hankkeen puitteissa toteutetut valokuva- ja videotuotannot ovat rikastuttaneet alueen markkinointimateriaaleja ja lisänneet sen houkuttelevuutta niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Tapahtumat mukaan matkailupalveluihin

Pohjoinen Lakeland -hanke on myös tehnyt yhteistyötä monien tapahtumanjärjestäjien kanssa tavoitteenaan tuoda alueelle uudenlaista näkyvyyttä ja uusia tapahtumiin pohjautuvia matkailutuotteita. Esimerkiksi vuoden 2024 gravelpyöräilyn SM-kisat Kolilla ja Juuassa sekä Volvokerhon kokoontumisajot Lieksassa ovat lisänneet uusien kävijöiden määrää alueella. Suomiareena- tapahtuma Porissa ja Matkamessuosallistumiset ovat puolestaan lisänneet Kolin matkailualueen tunnettuutta kotimaassa. 

Hanke jatkuu ja kansainvälistämistyö vahvistuu

Tulevina vuosina hanke aikoo jatkaa kansainvälistymistyötään entistä aktiivisemmin, järjestämällä matkanjärjestäjävierailuja, vakuuttamalla matkanjärjestäjiä uusilla kohdealueilla ja kehittämällä uusia kiertomatkatuotteita yhteistyössä Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Kainuun alueiden toimijoiden kanssa. Samaan aikaan vahvistetaan tiedolla johtamista monin tavoin ja digitaalisesti kerättyä dataa käytetään markkinoinnin suunnitteluun, vahvistamiseen ja kohdistamiseen. 

Share by: