Yritystarina: Mari-Kaluste Oy

Vetovoimainen verkkokauppa on yrityksen uusi näyteikkuna

Mari-Kaluste Oy tunnetaan pohjoiskarjalaisten kotien ja julkisten tilojen luottokalustajana. Kun yrittäjä Ari Liimatta perusti huonekaluliikkeensä vuonna 1996, elettiin kivijalkamyymälöiden kulta-aikaa.


”- Aloitusvaiheessa näkyi aivan selvä mahdollisuus ja sauma tälle yritykselle. Minulla oli aina ollut myös suuri halu ja tarve vaikuttaa omaan tekemiseen, joten yrittäjyys tuntui luontevalta vaihtoehdolta”, Ari taustoittaa.


Yrittäjyyden urapolku on ollut kannattava valinta, sillä Liimatan luotsaama Mari-Kaluste Oy on vakiinnuttanut asemansa huonekalutoimittajana ja kasvanut vakain askelin huolimatta huonekalutoimialan kovasta kilpailusta. Suurimpana haasteena Ari on kokenut asiat, joihin ei itse pysty vaikuttamaan:


”- On ollut koronaa ja nyt Venäjä pullistelee Ukrainassa. Nämä ovat vaikuttaneet meidän kaikkien toimintaan. Inflaatio syö ostovoimaa ja tavaran saatavuudessa on maailmanlaajuisia ongelmia.”


Kaupan ala on muutoinkin murroksen keskellä. Se heijastuu asiakkaiden ostokäyttäytymiseen siten, että ostopäätöksiä tehdään yhä enemmän verkossa kotisohvalta käsin.


Verkkokaupalla kasvua


Sähköinen kaupankäynti haastaa kivijalkamyymälöiden kannattavuutta, mutta on samalla avannut uusia ulottuvuuksia sekä mahdollisuuden vastata kilpailuun sekä asiakkaiden muuttuneisiin ostotapoihin. Verkkokauppojen on huomattu toimivan sisäänheittäjinä hiljentyville kivijalkamyymälöille ja myymälöiden rooli on muuttumassa yhä enemmän show room -tyyppiseksi esittelytilaksi. Ari Liimatta on tehnyt saman havainnon siitä, että digitaalinen näkyvyys ja saavutettavuus ovat entistäkin suuremmassa asemassa. On tärkeää, että tuotevalikoima on laadukasta ja ajanmukaista, mutta nykyihmisten on löydettävä etsimänsä tuotteet verkosta ja uskottava tuotteeseen jo ennen perinteistä asiakaspalvelutilannetta.


Mari-Kalusteella tiedetään, että houkutteleva kotisivusto, ajanmukainen verkkokauppa sekä monikanavainen markkinointi edistävät myös kivijalkamyymälöiden menestymistä. Äskettäin avattu
Mari-Kalusteen verkkokauppa on Liimatan mukaan avannut asiakkuuksien virran jo koko Suomen mittakaavassa. Liimatta pitää verkkokaupan avaamista paitsi suurena onnistumisena myös parhaana mahdollisuutena kasvattaa liiketoimintaansa. Useimmat asiakkaat haluavat yhä itse kokeilla sänkyä tai sohvaa myymälässä, mutta paljon on jo niitäkin, jotka uskaltautuvat tekemään ostopäätöksen kokeilematta. Asiakas pitää vakuuttaa jo verkossa hyvien kuvien, selkeiden tuotekuvausten sekä muiden asiakkaiden jakamien kokemusten perusteella.


Kovassa kilpailussa erottautumistekijät on mietittävä tarkasti. Mari-Kalusteella keskitytään laadukkaaseen palvelukokonaisuuteen ja hyvään asiakaskokemukseen sekä paikallisuuteen. Liimatta pitää hyvää ja palveluhenkistä henkilökuntaansa yhtenä menestystekijänään.


”- Panostamme myös enemmän omaan mallistoon, ettei olisi samoja tuotteita, kuin muilla toimijoilla. Nyt tulee uusi Premium-patjamallisto, joka rakennetaan ja kehitetään Pohjois-Karjalassa. Voidaan ylpeästi tarjota paikallista!”


Liimatta kertoo myös, että digitaalisen markkinoinnin voimaa kannattaa hyödyntää monipuolisesti. On satsattava siihen, että verkkokauppa löydetään ja se erottuu kilpailijoistaan. Lehtimainonta ei enää tavoita kaikkia asiakkaita, vaan on oltava näkyvästi esillä erityisesti sosiaalisen median kanavissa, jotta asiakkaat ohjautuvat verkkokauppaan ja myös myymälään. Verkkokauppa on ikään kuin yrityksen digitaalinen näyteikkuna ja siksi verkkokaupan palvelevuuteen ja visuaalisuuteen kannattaa panostaa.


Lieksa REACT-tukea kehityshankkeeseen


Mari-Kaluste Oy:n verkkokaupan perustamista ja digitaalisen markkinoinnin osaamista on tuettu Lieksa REACT-hankerahoituksella.


- LieKen kautta sain todella hyvää opastusta ja tukea tässä verkkokaupan kehityksessä. Tuli paljon sellaista tietoa, mihin ainakaan minun äly ei olisi riittänyt. LieKeltä sai tietoa mistä mitäkin neuvoa ja apua voi ja kannattaa hakea. Suosittelenkin vilpittömästi muidenkin yrittäjien hyödyntävän LieKen palveluja, jos on jotakin pähkäiltävää. Iso kiitos LieKen porukalle, eritoten Pauliinalle ja Pietulle, joiden kanssa tätä kehitystyötä on väännetty!"


Tutustu Mari-Kalusteen uuteen verkkokauppaan
Share by: